Ejer du en virksomhed og ønsker du tilfredse medarbejdere, er det vigtigt, du lægger tid og energi i at få dem til at trives. Det gør du bedst ved at engagere dig i dem og ved at pleje dem og jeres forhold til hinanden. Det kan du gøre på forskellige måder, men at være opmærksom på dem, er du et langt stykke af vejen – for skal virksomheden fungerer, skal dine medarbejdere fungerer, og det er i høj grad dit ansvar, at de gør det.
Motivér dine medarbejdere
Som arbejdsgiver har du et kæmpe ansvar for, at dine medarbejdere trives og leverer på arbejdet. Det gør de bedst, hvis de er motiverede for at lave et godt resultat, og det går de formentlig bedst, hvis de føler, de har det godt på arbejdspladsen, og hvis de føler, de har en chef eller en leder, der støtter, motiverer og hjælper dem. Det er derfor vigtigt, du giver dig tid til at tale med dine medarbejdere, så de ikke føler sig alene – tal med dem og vejled dem, så de ved, hvad de skal gribe fat i og hvordan.
Sørg for, at tingene fungerer
Hvis alle medarbejdere skal have en gnidningsfri arbejdsdag, er det vigtigt, at tingene fungerer. Er det en virksomhed, hvor medarbejderne arbejder med computere dagligt, er det vigtigt at IT’en virker gang på gang, er det en maskinvirksomhed, skal maskinerne fungere uden problemer – osv. Det giver kedelige tendenser i en virksomhed, hvis man dagligt bøvler med, at tingene ikke virker – derfor skal det bare spille igen og igen. Det giver glade medarbejdere og dermed gode resultater.
Afhold sociale arrangementer
Noget af det der for alvor binder folk sammen, er at have en social relation med dine kollegaer – også uden for arbejdet. Det kan man især få via sociale arrangementer, som bliver afholdt efter arbejdstid eller i weekenderne. Det binder medarbejdere sammen, at de får minder sammen. Så afhold en fredagsbar eller et arrangement uden for arbejdet og hyg jer sammen.
Det er vigtigt at huske, at hvis du afholder arrangementer med alkohol på arbejdet, at man imødekommer det faktum, at folk har forskellige måder at drikke på – og at nogle slet ikke drikker. Man skal ikke presse folk med en alkoholkultur, for det kan være, at en medarbejder lider af alkoholproblemer eller modtager alkoholbehandling. Så det er vigtigt altid at respektere folks måde at agere på.